Grafisk profil

MP:s grafiska profil

Inför valet 2014 uppdaterades Miljöpartiet de grönas grafiska profil.

Miljöpartiets typsnitt

I profilen hittar du bland annat två specialritade typsnitt, MP Sans och MP Serif, som vi har full förfoganderätt för inom partiet, de kostar er alltså ingenting att använda. För brödtexter och användning i vår kommunikationsplattform Google apps har vi valt ett av de vanligaste typsnitten, Georgia, som finns förinstallerat på de flesta datorer.

Skrivregler Miljöpartiet de gröna - skrivs alltid ut första gången det nämns i en text och det skall vara litet g på gröna! Denna och andra skrivregler finns i den Grafiska manualen.

Tonplattor Den gröna tonplattan från vår valprofil 2010 är nu en del av vår grafiska profil och vi har fört in två nya färger för att variera materialet, arbeta med effekter och synas mot gröna bakgrunder.

Loggor Vi har inte ändrat loggan, bara justerat lite i färgställningen och så har vi fört in två nya varianter av loggan, en högerställd tvåradig och en centrerad.

Ikoner Vi kommer att jobba mer med ikoner som till exempel pilar, pratbubblor och cirklar. För att göra det enkelt att använda dessa har vi skapat ett eget typsnitt, MP Dingbats som består av ikonerna.

Lycka till med ert grafiska arbete!

Mallar- för dokument

Logotyper
Typsnitt
Tonplattor
Grafik
Instruktioner
Grafisk manual
PDF-generator

Färdigt material att köpa

Befintligt material finns att köpa i vår webbutik mp.se/butik
ingen inloggning behövs för att handla.
Bilder

flickr.com har vi laddat upp massor av bilder från våra arrangemang. Dessa kan du använda fritt om du gör något för Miljöpartiet. Vi varje bild finns information om vilka regler som gäller vid publicering. Glöm inte att ange fotograf när du använder bilderna.

Materialgeneratorn.mp.se

Materialgeneratorn är en Pdf-generator där du kan skapa egna PDFer i den grafiska profilen, även om man inte har ett layoutprogram. I materialgeneratorn kan du skapa material i A3, A4, A5 format, affischer, omslag, flyers. PDFerna som skapas passar bra för utskrift och tryck. Materialgeneratorn är flashbaserad och fungerar därför ej på Ipads, den fungerar bäst om du använder webbläsaren Chrome.

-----------------------------------------------------------------------------

Frågor om material och grafisk profil kan ställas till materialansvarig
eller butiken på butiken@mp.se

Filmer från MP
finns på vår YouTube-kanal.

Foton från MP
finns på vår Flickrkanal.

Du hittar också länkar till allt kampanjmaterial, samtalshandboken, kunskapsunderlag och studiehandledningar.

Samtalskampanjen
Samtalskampanjen är avslutad men allt användbart material finns fortfarande kvar på samtal.mp.se